تحول اساسی در اسناد ملکی تک‌برگ

سخنگوی سازمان ثبت اسناد کشور صفدر کشاورز1403مرداد
۵/۵ | (۱ امتیاز)

صفدر کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مورد جدیدترین وضعیت اجرای قانون “الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول”، اظهار داشت: یکی از سامانه‌هایی که باید مطابق ماده ۱۰ این قانون راه‌اندازی شود، “سامانه ساماندهی اسناد غیررسمی” است. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است ظرف یک سال این سامانه را راه‌اندازی کند و تیم فناوری ما در حال کار روی این پروژه هستند تا کمتر از مهلت قانونی تعیین شده، سامانه عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: سامانه دیگر مربوط به ماده ۲ این قانون است که به دفاتر اسناد رسمی این امکان را می‌دهد که اسناد عادی و قراردادهای خصوصی را نیز ثبت کنند. این سامانه اکنون راه‌اندازی شده و در حدود ۳۰۰۰ دفتر اسناد رسمی بارگذاری شده است و روزانه در ۵۰۰ دفترخانه دیگر نیز به تدریج اضافه می‌شود.

کشاورز درباره سامانه مرتبط با ماده ۳ این قانون که ایجاد اتصال بین مشاورین املاک و سامانه ثبت الکترونیک اسناد را پیش‌بینی کرده است، توضیح داد: این سامانه نیز راه‌اندازی شده و به صورت آزمایشی با تعدادی از مشاورین املاک تهران همکاری کرده است. اشکالات موجود برطرف شده و قرار است تا ۱۵ مردادماه تمامی مشاورین املاک کشور به این سامانه متصل شوند.

او در مورد آیین‌نامه‌های مربوط به این قانون بیان کرد: از شش آیین‌نامه‌ای که باید به تصویب رئیس قوه قضاییه برسد، آیین‌نامه ماده ۳ نهایی شده و به حوزه ریاست قوه قضاییه ارسال شده است. سایر آیین‌نامه‌ها نیز در حال تدوین و جمع‌آوری هستند و به زودی به تصویب خواهند رسید. همچنین هشت آیین‌نامه دیگر که نیاز به تصویب هیات وزیران دارند، با همکاری دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌های مربوطه نهایی شده و به دولت ارسال خواهند شد.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز اظهار داشت: در حال حاضر علاوه بر صدور سند الکترونیکی، سند فیزیکی (کاغذی) نیز صادر شده و به مخزن اسناد سازمان ثبت ارسال می‌شود.

وی با اشاره به تغییر رنگ سندهای “تک‌برگ” به سبز از سوم تیرماه، اعلام کرد: بر اساس قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، از سوم تیرماه هرگونه سند حدنگاری که صادر می‌شود، باید به صورت رسمی نقل و انتقال یابد. برای سهولت تشخیص این اسناد، رنگ آن‌ها به سبز تغییر داده شده و اسناد جدید پس از چاپ و توزیع به استان‌ها ارسال می‌شود و طی یکی دو روز آینده به دستشان خواهد رسید.

منبع خبر اقتصاد آنلاین

اشتراک گذاری این خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *