پیش‌بینی قیمت مسکن در دولت پزشکیان: خانه بخریم یا نه؟

Tehran-City
۴.۷/۵ | (۳ امتیاز)

پیش‌بینی‌ها از بازار مسکن پس از انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد که در کوتاه‌مدت نباید انتظار رونق معاملات یا افزایش چشمگیر قیمت‌ها را داشت. بازار ارز فعلاً تحرک چندانی ندارد و افزایش قیمت‌های اعلامی توسط مالکان، رکود بازار مسکن را عمیق‌تر خواهد کرد.

بازار مسکن همچنان در رکود انتخاباتی به سر می‌برد. تقاضای مصرفی به دلیل پایین بودن قدرت خرید، حضور کمرنگی دارد و تقاضای سرمایه‌ای فعلاً از خرید و فروش خودداری می‌کند. بسیاری از معامله‌گران منتظر شروع فعالیت دولت جدید و تعیین تکلیف قوانینی همچون مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات خانه‌های خالی هستند.


همچنین مطالعه کنید : پیش خرید آپارتمان در شهرک چیتگر منطقه ۲۲ (پروژه های ارتش)


براساس گزارش ایسنا، خرداد امسال ۳۸۷۲ معامله مسکن در تهران انجام شد که نسبت به اردیبهشت امسال ۲۰ درصد کاهش و نسبت به خرداد پارسال ۱۴ درصد افزایش داشته است. این تعداد معاملات همچنان نشان از رکود سنگین در بازار مسکن دارد.

عدم تناسب بین عرضه و تقاضا

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تناسبی بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن وجود ندارد. عمده واحدهای عرضه‌شده بیش از ۸۰ متر مربع مساحت دارند، اما بیشترین خرید و فروش در واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر است و ۵۶ درصد معاملات مربوط به واحدهای کمتر از ۸۰ متر می‌باشد.

یکی از عوامل افزایش قیمت سیمان در روزهای اخیر، قطعی برق کارخانجات است که قیمت هر کیسه سیمان را از ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان به حدود ۱۷۰ هزار تومان رسانده است.

تورم تک‌رقمی بازار مسکن پس از ۷۸ ماه

میانگین قیمت مسکن در تهران به ۸۵.۹ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده که نسبت به ماه گذشته ۱.۴ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۹.۷ درصد افزایش داشته است. این نخستین بار است که پس از حدود ۷۸ ماه، نرخ رشد سالیانه قیمت مسکن در پایتخت تک‌رقمی شده است. این آمار نشان می‌دهد که توانایی خرید مسکن در طرف تقاضا کاهش یافته است. نوسانات ارزی اخیر باعث افزایش قیمت مسکن شده و گردش مالی در بازار مسکن را مختل کرده است.

هر سه بنگاه یک معامله

واسطه‌های ملکی از رکود معاملات مسکن گله‌مند هستند. بررسی‌های میدانی از مشاوران املاک در تهران نشان می‌دهد که تعداد قراردادهای خرید و فروش در هر ماه، یک‌سوم تعداد مشاوران املاک است. خرداد ۱۴۰۳ تعداد مبایعه‌نامه‌ها در تهران ۳۸۷۲ فقره بوده، در حالی که حدود ۱۱ هزار بنگاه املاک مجوزدار در تهران فعالیت می‌کنند.

بیشتر تحلیل‌ها نشان می‌دهند که نباید در کوتاه‌مدت انتظار رونق بازار مسکن را داشت. حتی اگر قیمت‌های اعلامی مالکان مسکن به دلیل افزایش احتمالی قیمت دلار افزایش یابد، رکود بازار مسکن عمیق‌تر خواهد شد. به نظر می‌رسد بازار مسکن به وضعیتی رسیده که به عوامل بیرونی واکنش چندانی نشان نمی‌دهد.

یکی از عوامل افزایش قیمت سیمان در روزهای اخیر، قطعی برق کارخانجات است که قیمت هر کیسه سیمان را از ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان به حدود ۱۷۰ هزار تومان رسانده است، اما این تنها عامل تاثیرگذار بر بازار مسکن نخواهد بود.

در یک نظرسنجی، از مردم پرسیده شد که رئیس‌جمهور جدید تا چه اندازه می‌تواند در ثبات قیمت مسکن موفق باشد. ۱۹ درصد معتقد بودند که رئیس‌جمهور منتخب تا حد خیلی‌کمی موفق خواهد شد، ۳۱.۲ درصد معتقد بودند که موفقیت رئیس‌جمهور کم خواهد بود، ۳۲.۴ درصد اعلام کردند که رئیس‌جمهور به میزان زیادی موفق خواهد شد و ۱۵.۳ درصد نظرشان این بود که رئیس‌جمهور در حل این مسئله به میزان خیلی زیادی موفق خواهد بود. در مجموع، ۴۷.۷ درصد از مردم به موفقیت دولت جدید در ثبات قیمت مسکن امیدوارند.

منبع خبر آنلاین

اشتراک گذاری این خبر

یک پاسخ

  1. امیدوارم در این دولت یکسری کارا صورت بگیره که مسکن و بازار های دیگه از این حالت در بیان و اوضاع درست بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *