افزایش چشم‌گیر معاملات مسکن در تهران

بانک مرکزی و امار مسکن
امتیاز دهید

گزارش‌های اخیر از تحولات بازار مسکن تهران نشان‌دهنده رشد قابل‌توجهی در تعداد معاملات آپارتمان‌ها در خردادماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمارهای جدید بانک مرکزی در خصوص تغییرات قیمت مسکن حاکی از آن است که در خردادماه سال ۱۴۰۳، تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در تهران به ۹.۳ هزار واحد رسید. این رقم نسبت به ماه قبل ۲۰.۶ درصد کاهش و نسبت به خرداد سال گذشته ۱۴.۱ درصد افزایش داشته است.

افزایش قیمت هر متر مربع واحد مسکونی

در ماه مذکور، میانگین قیمت هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در تهران به ۸۵۹.۱ میلیون ریال رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹.۷ درصد افزایش یافته است.

نرخ رشد نقطه به نقطه مسکن

نرخ رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در خردادماه امسال در تهران ۹.۷ درصد بود، در حالی که این نرخ در خرداد سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۴۰۱ به میزان ۹۸.۷ درصد بود.

مناطق پرمعامله و قیمت‌ها

در بین مناطق ۲۲ گانه تهران، منطقه یک با میانگین قیمت ۱۶۰۹.۵ میلیون ریال برای هر متر مربع، بالاترین قیمت را داشته و منطقه ۱۹ با ۴۴۵.۲ میلیون ریال، پایین‌ترین قیمت را به خود اختصاص داده است.

تعداد معاملات مسکن در خرداد ماه 1403 به ترتیب مناطق 22 گانه

توزیع معاملات بر حسب عمر بنا

بررسی توزیع معاملات واحدهای مسکونی در خردادماه نشان می‌دهد که واحدهای تا ۵ سال ساخت با ۲۷.۶ درصد بیشترین سهم را داشته‌اند. از مجموع ۳۷۸۲ واحد معامله شده، این واحدها بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند که در مقایسه با خرداد سال گذشته ۱.۱ واحد درصد کاهش یافته است.

توزیع معاملات در مناطق مختلف

توزیع تعداد معاملات در مناطق مختلف تهران در خردادماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که منطقه ۵ با ۱۳.۵ درصد از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را داشته است. مناطق ۴، ۲ و ۱۰ در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رشد شاخص کرایه مسکن اجاری

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران و کل مناطق شهری در خردادماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که این شاخص‌ها نسبت به ماه قبل به ترتیب ۳.۵ و ۳.۸ درصد رشد داشته‌اند. رشد نقطه به نقطه این شاخص‌ها در خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تهران ۴۷ درصد و در کل مناطق شهری ۵۱.۶ درصد بوده است.

گزارش کامل تحولات معاملات مسکن

گزارش تحولات معاملات بازار مسکن تهران در خردادماه ۱۴۰۳ که از آمارهای سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور استخراج شده، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

اشتراک گذاری این خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *