افزایش چشمگیر جمعیت مستاجران در پی رکود شدید بازار مسکن

افزایش مستاجران در سال 1403
امتیاز دهید

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران اعلام کرد که در خرداد ماه امسال، تعداد سه‌هزار و ۸۰۰ قرارداد خرید مسکن در تهران ثبت شده است که نشان‌دهنده رکود شدید در این بخش است.

داود بیگی‌نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران،با بیان گذشت چهار ماه از سال افزود: بر اساس آمارها، تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن از ابتدای سال تاکنون تناسبی با جمعیت ندارد و با توجه به افزایش قیمت‌ها، شاهد افزایش چشمگیر جمعیت مستاجران هستیم.

وی بیان کرد: بسیاری از افرادی که در سال‌های گذشته به خانه‌دار شدن امید داشتند، اکنون این امید را از دست داده و تلاش می‌کنند تا مبالغ رهن منازل خود را تأمین کنند.

این مقام صنفی توضیح داد که در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ سه‌هزار و ۸۰۰ قرارداد خرید ملک در تهران به ثبت رسیده است که نشان‌دهنده رکود شدید در این بخش است.

وی ادامه داد: همچنین متوسط قیمت فروش مسکن در تهران در خرداد ماه سال جاری به ۸۶ میلیون تومان رسیده که در مقایسه با خرداد ماه پارسال (۷۸ میلیون تومان) رشد ۱۰.۲ درصدی داشته است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران اضافه کرد: تعداد قراردادهای خرید و فروش در مناطق کمتر برخوردار پایتخت نیز کاهش یافته که می‌تواند مشکلات بیشتری برای مستاجران این مناطق ایجاد کند و فایل‌های کمتری در دسترس آنها باشد.

وی اظهار داشت: تعداد قراردادهای اجاره ثبت شده در خرداد ماه امسال در پایتخت نسبت به اردیبهشت ماه رشد ۳.۵ درصدی داشته و نرخ اجاره‌بها در این ماه (نسبت به خرداد ماه ۱۴۰۲) رشد ۴۷ درصدی نشان می‌دهد.

بیگی‌نژاد با اشاره به تعیین نرخ ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌بها در سال جاری از سوی دولت، تصریح کرد: دولت به دنبال استفاده از ابزارهای تنظیم‌گری است و مستاجران نیز می‌توانند با استناد به این نرخ‌ها از متخلفان شکایت کنند.

وی همچنین با اشاره به وجود بیش از ۲‌هزار و ۵۰۰ بنگاه املاک غیرمجاز در تهران، تأکید کرد که تا زمانی که انگیزه‌ای برای برخورد با متخلفان در این حوزه وجود نداشته باشد، بستری درآمدزا برای متخلفان فراهم خواهد بود و باید برخوردها افزایش یابد.

پیشتر دبیر کارگروه کنترل و تنظیم بازار املاک و مستغلات اعلام کرده بود که استان‌های تهران، خراسان رضوی، مازندران، خوزستان و قم بیشترین تعداد بنگاه‌های غیرمجاز را در کشور دارند و خواستار همکاری اصناف و پلیس اماکن برای ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک در سراسر کشور شد.

منبع خبر آنلاین

اشتراک گذاری این خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *